Transfăgărășan to około 90 km serpentyn łączących Muntenię z Transylwanią. Droga, którą Top Gear swego czasu nazywał „najpiękniejszą na świecie”, w 2024 r. świętowała 50-lecie – podobnie jak 911 Turbo. Z tej okazji kluby Porsche z Rumunii i Mołdawii zorganizowały duży zlot (ok. 110 aut, 200 gości), a zespół Porsche Sonderwunsch w Zuffenhausen rozpoczął prace nad hołdem w formie limitowanej wersji 911. Powstało 10 sztuk, każda personalizowana razem z przyszłym właścicielem i stylistami Style Porsche.
Pierwszy egzemplarz wykończono lakierem PTS Graphite Grey. Na felgach pojawiają się ramiona w kolorze Guards Red, a cienkie czerwone pierścienie otaczają klosze reflektorów – drobny zabieg, który robi duże wrażenie z przodu auta. Na drzwiach widnieje delikatny napis „Tribute to Transfăgărășan”, a na słupkach B umieszczono plakietkę potwierdzającą przynależność do 10-egzemplarzowej serii. Na grillu silnika znajdziemy dyskretne akcenty w barwach rumuńskiej flagi (niebieski, żółty, czerwony).
Motyw „Tribute to Transfăgărășan” wraca w kabinie: podświetlane listwy progowe, hafty na zagłówkach, tłoczenie na podłokietniku oraz logo z napisem na desce przed pasażerem jasno sygnalizują, z czym mamy do czynienia. Każde z dziesięciu aut ma wspólne elementy upamiętniające trasę oraz indywidualnie dobrane konfiguracje – od lakierów, przez materiały, po akcesoria. Efekt? Dziesięć unikatów połączonych wspólną ideą.
Sonderwunsch to współczesna reinterpretacja legendarnego programu „specjalnych życzeń” Porsche z lat 70. Klienci mogą tworzyć spersonalizowane egzemplarze we współpracy z ekspertami producenta: od indywidualnych opcji montowanych w fabryce, przez Paint to Sample/Plus, po re-commissioning i projekty „jeden na jeden”. „Transfăgărășan” idealnie wpisuje się w tę filozofię.
Bazą edycji „Tribute to Transfăgărășan” jest najnowsza 911 Carrera 4 GTS z układem T-Hybrid i nowo opracowanym 3.6-litrowym bokserem. Systemowa moc to 398 kW (541 KM) i 610 Nm. Coupe 4x4 przyspiesza 0–100 km/h w 3,0 s i osiąga 312 km/h. Co ważne, hybryda jest wyraźnie lżejsza od typowych PHEV, a względem poprzednika przybyło jedynie 50 kg.
Źródło: Porsche Newsroom