Porsche pokazuje nowe 911 Cup i odświeżone 911 GT3 R

Porsche odsłania dwa najważniejsze auta dla zespołów klienckich: zupełnie nowe 911 Cup (następcę GT3 Cup) oraz zmodernizowane 911 GT3 R na sezon 2026. Oba projekty to ewolucje: więcej precyzji, dłuższa żywotność podzespołów i łatwiejsza obsługa — przy zachowaniu charakteru wolnossącego boksera.

911 Cup: nowa nazwa, ostrzejsza aerodynamika, 520 KM

Źródło: Porsche Newsroom

Następca GT3 Cup oficjalnie nazywa się teraz po prostu 911 Cup. Samochód zadebiutuje w Porsche Mobil 1 Supercup oraz wybranych seriach Carrera Cup od sezonu 2026 i bazuje na odświeżonej generacji 992.2. Porsche ujednolica też nazewnictwo: przydomek „GT” zostaje dla aut do otwartych serii wielomarkowych (np. GT3 R).

Sercem auta pozostaje 4.0-litrowy, wolnossący bokser — teraz o mocy 382 kW (520 PS), z przeglądem głównym dopiero po 100 godzinach jazdy torowej. Napęd trafia przez 6-biegową sekwencję typu dog, a nowy, czterotarczowy sportowy docisk sprzęgła poprawia starty z miejsca.

Porsche poprawiło aerodynamikę i serwisowalność: przód nawiązuje do 992.2 GT3, pojawiły się trzyczęściowa lotka oraz nacięcia-louvry na błotnikach i nowy, wygładzony spód auta — to daje bardziej „posłuszny” przód przy wysokich prędkościach. Z tyłu przeprojektowano klapę i skrzydło na łabędziej szyi, a większość poszyć — łącznie z drzwiami — wykonano z recyklingowego włókna węglowego i bio-żywicy.

Źródło: Porsche Newsroom

Układ hamulcowy dostał większe tarcze 380 mm (grubość 35 mm) na froncie, nowe kanały chłodzące (ułatwione dzięki przeniesieniu centralnego chłodnicy wody), a wyścigowy ABS Bosch M5 będzie montowany w standardzie. Zmienione ograniczniki skrętu poprawiają manewrowanie i „łapanie” uślizgu.

W kabinie — nowa kierownica wielofunkcyjna, uproszczony panel (mniej fizycznych przełączników) oraz więcej funkcji dostępnych z wyświetlacza: limit prędkości w pit lane, mapy wydechu, reset kąta skrętu itd. Elektronika dorzuca TPMS z temperaturą opon, mocniejsze GPS oraz funkcje znane z GT3 R (np. pre-kill podczas pit stopów).

Dane w pigułce (MY2026)

  • Masa bazowa: ok. 1 288 kg; moc: 520 KM przy 8 400 obr./min; moment: 470 Nm przy 6 150 obr./min; odcinka: 8 750 obr./min.
  • Hamulce przód: 380×35 mm (wentylowane), tył: 380×32 mm; ABS: Bosch Gen.5.
  • Koła/opony: 12.0J×18 (30/65-18) przód; 13.0J×18 (31/71-18) tył; zbiornik FT3: 110 l.
  • 911 GT3 R (MY2026): ewolucja pod LMGT3/GT3, update kit dla obecnych aut

    Źródło: Porsche Newsroom

    Równolegle Porsche pokazało zoptymalizowane 911 GT3 R na 2026 r. — nacisk poszedł w zawieszenie i aero: nadkola z louvres zmniejszają podatność na „nurkowanie” (anti-dive), z tyłu pojawił się 4-mm gurney na skrzydle i wzmocniony, zabudowany spód; kinematyka tylnej osi podnosi anti-squat. Efekt? Bardziej przewidywalne hamowanie i zbalansowane zachowanie.

    Trwałość i obsługę wspierają m.in. dodatkowe chłodzenie elektrohydraulicznego wspomagania, ceramiczne łożyska kół, chłodzenie półosi przez kanały NACA w progach (niezależnie od chłodzenia hamulców) oraz lepsza wentylacja kokpitu. Nowy Remote Logger Unit (USB) pozwala zrzucić dane na nośnik „na szybko” podczas pit stopu. Kilka pakietów (sensor, endurance, pit-lane link, camera) przechodzi teraz na standard.

    Dla aktualnych aut 992 przewidziano zestaw modernizacyjny — około 60 kompletów w cenie od 41 500 euro netto; silnik 4.2 NA pozostaje bez zmian (do 416 kW/565 PS w zależności od BoP). Program rozwojowy ruszył w sierpniu 2024 r., a prototyp wygrał P2 łącznie (drugi overall) w dwuczęściowym 12H Spa w barwach Herberth Motorsport (Heinrich/Bohn/Renauer).

    Źródło: Porsche Newsroom

    Dlaczego to ważne?

  • Jednomarkowe puchary: 911 Cup stanie na starcie już w 2026 r., a liczne zmiany (aero, hamulce, ergonomia) powstały pod kątem większej powtarzalności i niższych kosztów eksploatacji — dokładnie to, czego potrzebują zespoły i kierowcy robiący progres w drabince Porsche.
  • Wyścigi GT3/LMGT3: GT3 R to świadomy „mid-cycle” — spójny zestaw małych usprawnień zamiast rewolucji, plus możliwość aktualizacji istniejących samochodów. To oznacza realne korzyści dla klientów bez konieczności kupowania nowego auta.
  • 911 Cup vs 911 GT3 R

    911 Cup to auto do jednomarkowych pucharów Porsche, a 911 GT3 R startuje w otwartych seriach GT3/LMGT3 (WEC, IMSA, DTM). Cup ma 4.0 NA ok. 520 KM ze stałą mocą i prostsze aero (m.in. 3-częściowa lotka), GT3 R — 4.2 NA do ~565 PS zależnie od BoP, bardziej rozbudowane aero i kinematykę anti-dive/anti-squat. Cup korzysta z tarcz 380 mm i standardowego ABS, GT3 R oferuje wyczynowy ABS i szerszy zakres regulacji. Kosztowo i serwisowo Cup jest znacznie tańszy i łatwiejszy, idealny do nauki i równej rywalizacji; GT3 R jest droższy i wymaga większego zaplecza, ale daje tempo i długodystansowy potencjał. Na sezon 2026 Cup to nowa generacja, a GT3 R dostaje pakiet ewolucyjny z opcją update kitu dla obecnych aut.

  • 911 Cup: najlepsze narzędzie do nauki wyścigów i awansu w piramidzie Porsche; równe auta, kontrolowane koszty, mnóstwo track-time’u.
  • 911 GT3 R: topowe customer racing dla GT3/LMGT3 i wyścigów długodystansowych; wymaga większego budżetu i zaplecza inżynieryjnego — w zamian oferuje większą regulacyjność i tempo.
  • Źródło: Porsche Newsroom

    Źródło: Porsche Newsroom